– Det er håp for operaens framtid!

20. september 2024

Opera Ung gir unge musikkelever en smakebit av operasangerlivet. Ifølge deltakerne på Åpen Dag på KHiO smakte det både søtt og spennende.

Prosjektet Opera Ung gir unge musikkelever en smakebit av operasangerlivet. Ifølge deltakerne på Åpen Dag på KHiO smakte det både søtt og spennende.

Tirsdag 17. september troppet 16 forventningsfulle ungdommer mellom 15 og 18 år opp til Åpen dag på KHiO. Prosjektet Opera Ung er et samarbeidsprosjekt mellom Ung musikk, Oscarsborgoperaen og Opera Østfold, og består av to ulike moduler. Del 1 av prosjektet inviterer samtlige musikklinjeelever ved utvalgte skoler til å delta i en operaproduksjon, mens denne del 2 er spesifikt rettet mot sangelever fra 15 år og oppover som er nysgjerrige på opera og operastudier. I del 2 er også KHiO og Dronning Sonja-akademiet samarbeidspartnere.

Baryton Andreas Jessen på audition. Foto: Helga J. Størdal
Mira Bartov instruerer 15 år gamle Camilla. Foto: Helga J. Størdal


Fullspekket program

Dagen var fullspekket med spennende program, fra observasjon av masterclass med studentene ved Dronning Sonja-konkurransens operaakademi via fysisk oppvarming med koreografi og stemmeoppvarming til mental trening. Elevene fikk også gode råd om forberedelser til audition, og dagen munnet ut i audition for de som ønsket muligheten til å delta i en profesjonell operaproduksjon i løpet av året.

En av de håpefulle som var klare for audition, var 16 år gamle Andreas Jessen fra Greåker videregående skole. Tross sin unge alder har han framtidsplanene klare.

– Jeg har allerede visst i mange år at det er operasanger jeg skal bli! Derfor griper jeg hver eneste sjanse som kan ta meg i den retningen. Jeg synes det er veldig spennende å være her, og særlig godt likte jeg den mentale treningen som fokuserte på det å være forberedt. Og jeg plukket opp gode tips på masterclassen med studentene, forteller han fornøyd.

Imponert

Ved dagens ende var tilbakemeldingene fra deltakerne utelukkende positive. Elevene trakk fram både dansing, mental coaching og observasjon av masterclass som spesielt bra, og at det var spennende å høre så mange synge og lære av tilbakemeldingene de fikk. At en av de som ikke prøvesang, faktisk fikk lyst til å prøvesynge senere, sier noe om den inspirerende og trygge atmosfæren som ble skapt av både pedagoger og elever.

Prosjektleder Mira Bartov trekker fram det samme:

– Jeg synes stemninga ble veldig god helt fra starten, og at dette har fulgt oss gjennom dagen. Elevene kjente seg trygge, og de våget å ta risiko og ta imot instruksjon. Jeg er rett og slett imponert, både over nivået og den modne innstillingen til elevene. Det er virkelig håp for operaens framtid, konkluderer en fornøyd Mira.

Mentorordning

Hun forteller videre at hun på forhånd var i tvil om hvor vidt det ville være demoraliserende eller inspirerende for å elevene å observere de dyktige operastudentene i en masterclass. Men elevene lyttet oppmerksomt og ga utelukkende positive tilbakemeldinger – å lytte til de erfarne studentene var spennende. Og nettopp disse studentene vil komme til å spille en viktig rolle i prosjektet videre.

– Neste planlagte fellesprogram foregår 16. november, da skal det handle om kunstneridentitet. Akkurat hvordan vi legger det opp denne dagen, vet vi ikke ennå. Men vi planlegger en form for mentorordning mellom operaakademiets studenter og elevene. Dette prosjektet har fått en skikkelig god start, jeg er SÅ glad og fornøyd, konkluderer prosjektleder Mira Bartov.